Jondoweb (online)

Door Antonio Nieto Viso

Edsart Udo de Haes is als gitarist met kracht binnen gekomen in het panorama van de meest actuele Zuid- Spaanse flamenco, een panorama dat geen grenzen meer kent. Hij confronteert ons met zijn eigen esthetische blik op de flamencosound, als niet-Spanjaard verkregen door studie en standvastigheid.

Edsart, tot flamenco toegetreden door zijn interesse voor de gitaar, bestijgt de muzikale torenspits met eer en combineert actualiteit met avant-garde.

Je aandacht verslapt geen moment gedurende de negen thema’s op deze CD. Er klinkt hier niet alleen fusion, een mix van stijlen, want overal wordt het patroon van het ware flamencospel gerespecteerd. Zou het metalen geluid van zijn spel onthullen dat Edsart niet Spaans is? Integendeel. Wij kunnen hem niet onderscheiden van enkelen van zijn collega’s. Onberispelijk in uitvoering, zowel met zijn spel als in de koortjes van mannen- en vrouwenstemmen.

Een rumba/tango verwelkomt ons op dit eigenzinnige werk, waar je stukje bij beetje van gaat houden. Het thema is commercieel en aantrekkelijk door de perfecte samenhang tussen zang en spel.
Er zijn twee bulerías, die erg aanspreken omdat ze zich onderdompelen in originaliteit van geluid, in ritme uit Jerez en in stemmen die verschillende flamencopassages met elkaar verbinden.
Het derde thema verdient opgemerkt te worden, omdat dat het een hommage is aan de grote meesters. Edsart’s klassieke spel leid je naar een heel eigen staat van zijn. In deze staat ontketent hij zijn inspiratie ‘por granína’. In ‘tangos’ weet hij de uitgebreide mogelijkheden van de opnamestudio begaafd te combineren met toonaarden, falsetas en een rijke sound, die anders is dan die van anderen.

De kern van dit werk, genaamd Aurora, is een alegrías op lage snaren waarin Edsart zijn instinct om gevoel op het publiek over te brengen laat zien, ofschoon hij daarin nog te leren heeft. Het is hem gelukt zich op zijn snaren te verbinden met het meest authentieke ‘gaditano’-gevoel (Gaditano is een inwoner van Cadiz).
Wanneer hij met zijn klinkende voorstellingsvermogen componeert, zonder zich aan vooraf vastgestelde normen te houden, leidt dat tot onvergetelijke momenten. Het thema dat hij Fantasía noemt, is helemaal Edsart, en het meest opvallend is dat het niet ophoudt ‘flamenco’ te klinken.
Om de cyclus te eindigen, in nummers acht en negen, weet hij de tonen van soleá por bulería te omspelen zoals wij dat in lange tijd niet gehoord hebben.
Hij eindigt met zijn metalen geluid waarmee wij langzaam bekend zijn geraakt. Een Rondeña vol flamencosymboliek waarmee hij bij ons is binnen gedrongen met negen thema’s die ons nog lang zullen bijblijven.
Aurora is een CD die onze meest oprechte felicitaties verdient voor Edsart Udo de Haes, een excellente gitarist.

Link naar origineel artikel: Jondoweb